De historiska fordon som framförallt berörs av de nya besiktningsreglerna är personbil, buss och lastbil, släpvagnar som dras av dessa, Epa- och A-traktorer, samt motorcyklar. Motorcyklar som är 40 år och äldre omfattas enligt de nya reglerna inte av periodisk kontrollbesiktning, för övriga fordon gäller gränsen 50 år.
Att fler fordon än tidigare är undantagna från den periodiska kontrollbesiktningen. Det beror på ett omfattande arbete sedan EU-kommissionen presenterade sitt ursprungliga förslag 2012. Enligt det skulle nämligen endast historiska fordon som var i absolut orört originalskick undantas från kontrollbesiktning och behandlas enligt särskilda nationella regler. Alla andra historiska fordon, inklusive mopeder, skulle fortsatt genomgå periodisk kontrollbesiktning.
– Att det inte blev så beror på att Motorhistoriska Riksförbundet, SMC, FIVA och många fler återigen har gjort skillnad, säger MHRFs generalsekreterare Jan Tägt, som anser att de slutliga föreskrifterna visar på ett välförtjänt förtroende för alla dem som förvaltar det rullande kulturarvet. Nu är det upp till bevis, fortsätter han. Detta genom att motsvara förväntningarna från Transportstyrelsen, regeringskansliet, trafikutskottet och riksdagen, som alla stöttat den fordonshistoriska rörelsen i processen.
Transportstyrelsens föreskrifter är baserade på fakta påminner Jan Tägt om; olycksstatistiken visar att äldre bilar och motorcyklar är inblandade i ytterst få olyckor. Och MHRFs egen olycksstatistik från den egna försäkringsverksamheten stödjer Transportstyrelsens syn; tekniska fel orsakar ytterst få olyckor med historiska fordon.
– Vidare har den miljömässiga påverkan återkommande konstaterats vara låg, vilket beror på att fordonen inte bara körs extremt lite, de underhålls därtill väl, avslutar MHRFs generalsekreterare.
Ta del av Transportstyrelsens nya föreskrifter om kontrollbesiktning >
(Hittas långt ner under den andra remissrubriken på sidan.)